11/03/12

Cara pindahkan blogspot ke wordpress


Tutorial ni aku buat berdasarkan pengalaman sendiri ,, dulu aku x tau pindahkan blogspot ke wordpress.. bila aku dapat domain dari contest ammboi.com, aku tidak tahu memindahkan blogspot ke wordpress..

jadi aku terpaksa menggunakan khidmat professional, memang senang tapi kena bayar.. xla mahal sangat cuma RM10.. huhu.. klu makan sorang mesti kenyang.. haha

Caranya mudah saja.. tapi ada leceh sikit jika entri anda terlalu banyak., sedangkan untuk memindahkan entri 200++ beserta komen 1200++ aku terpaksa buat berkali2..

Mula2 pastikan anda telah ke dasboard blogger kemudian pergi ke dasboard wordpress anda

pada dashboard wordpress pergi ke Tools---import....





ops saya terskip satu step.. tapi x apa..
Bila anda klik import akan keluar seperti gambar di atas.. klik perkataan blogger.. untuk 1st time.. diakan tanya pasal plugin.. just install ja plugin tu.. lepas tu aktivate plugin tu...


Lepas aktivate plugin , pergi semula ke Tool---import... kemudian klik blogger tu...





Lepas anda klik blogger tu , akan keluar macam ni.. klik Authorize...






kemudian klik Grant access





lepas klik grant access akan keluar pula seperti di atas.. anda pilih blog mana yang anda mahu import.. klik butang Import tu...

Lepas import selesaii.. buka 1 tab baru , kemudian pada tab baru tu buka blog wordpress anda dan tengok samada semua entri dan komen berjaya dipindahkan atau tidak...  jika ada yang tertinggal... pergi ke tab import tu tadi.. scrollkan ke bawah sehingga anda jumpa restart...





Tu dia restart yang aku maksudkan.. kemudian klik Clear account information.. dan buat balik.. huhuhu.. semoga berjaya..

Biasanya.. jika anda pengguna baru wordpress proses ni dilakukan oleh webhoster anda.. kalau x silap ianya percuma.. huhuhu,,,

Sekian

entri ja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...