10/02/12

Laman phising yang sedang menyerang blogger


Sepatutnya aku buat dan release entri ni tadi.. tapi aku sibuk sikit ,, huhu.. aku jumpa link site ni ditinggalkan pada shoutbox aku.. huhu.. nice try.. tapi kantoi juga,,

Ekekekek.. rasanya mungkin ada yang terkena juga dan menjadi mangsa..


tu dia screenshot.. biladahberlalu. huhu macam ayat2 novel.. ekekekek.....






ni gambar penuh dia... sebijik macam nak login blogger.com.. kalau ada yang x perasan dan terus login memang kena la...

berikut adalah form login yang aku ambil dari page source laman phising tu

<form method="get" action="http://biladahberlalu.comyr.com/katalaluanb.php" id="gaia_loginform">
  

</form>


dan berikut adalah form login blogger.com yang sebenar


  <form id="gaia_loginform" action="https://accounts.google.com/ServiceLoginAuth" method="post">



nampak x perbezaan dia.. pandai la tengok ok...


Cara elak terkena laman phising ni senang saja,, kalau nak login pastikan url tu betul... Jika anda sudah sememangnya login ke akaun google... google tidak akan meminta anda login lagi sekali..

sebagai contoh.. anda telah login ke akaun gmail anda... untuk masuk ke dasboard blogger,anda tidak perlu login lagi.. ada faham...?

Jom baca entri ni

Tingkatkan tahap keselamatan blog/google akaun anda dengan 2-step verification

Sekian

10 ulasan:

Gary Asip berkata...

aku pernah dapat ni, masa tu aku tak tau phishing, tapi aku tau ada helah hacking macam ni. aku tak login masa tu sebab aku pelik, "apesal aku ter log out pulak ni?".. hahaha.. nasib baik aku tak login.. huhuhu~..

Polskahackrew berkata...

@Gary Asiphuhu.. selamat x kena bro..

Nurhasliza Nordin berkata...

Tak pernah ada pengalaman cenggini lagi. Tapi nampaknya wajib berhati-hati.

Polskahackrew berkata...

@Nurhasliza Jeffry
a a memang wajib berwaspada.. ('',)

Tanpa Nama berkata...

tq bgitau saLni..try tuk berhati2..hehe

Maya Zhang Ai Ly berkata...

wa..tq 4 dis super in4...

Polskahackrew berkata...

@Maya Zhang Ai Lyur welcome

Polskahackrew berkata...

@gHadiskeCikyour welcome

Tanpa Nama berkata...

bahayanya..mmg kene sllu allert url kan.

Polskahackrew berkata...

@MaYa MustWanya a.. sbb kadang2 x perasan jg.. huhu

entri ja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...