21/09/11

Bagaimana hendak membuat blog

Buat blog tidak susah,prosedurnya lebih kurang buat akaun email atau facebook...kalau korang pandai buat akaun email atau facebook pasti korang boleh buat blog..jom ikuti tutorial di bawah..




Pertama sekali korang mesti ada akaun email yahoo atau gmail...aku sarankan korang guna akaun gmail..tapi kalau guna yahoo pun boleh..blog aku ni pun yahoo account... pergi ke Blogger.com untuk medaftar akaun blogger...jika korang pengguna email yahoo..korang kena daftarkan dulu akaun korang ke google account...ada leceh sikit... sebab tu aku sarankan korang guna buat akaun gmail sebab senang sikit prosesnya..

kepada pengguna akaun yahoo bila dah daftar ke google baru boleh buat akaun blog...untuk pengguna gmail pula santai la..sila rujuk gambar diatas...



pada ruangan country tu memang automatik jadi MALAYSIA sebab negara kita menggunakan google.com.my...kemudian klik save and continue





 pada ruangan display name tu korang letak la nama korang suka..nama tu akan keluar setiap kali korang buat entri..kalau x mau nama tu kluar pun boleh...pelan2 blajar..tick pada email notification dan acceptance of term kemudian klik continue






 tadaaaa....ini adalah dashboard..dashboard ni korang akan biasa nanti..saat aku buat tutorial ni dashboard baru dah release..tapi aku suka dashboard lama..senang sikit sbb dah biasa...klik pada create your blog now 



 sekarang kita berada pada proses menamakan blog..pada blog title tu tulis la nama blog korang... pada blog url tu..taip la apa nama yang korang suka...tapi x boleh ada space cth rumahsayacantik  kemudian klik availability untuk mengetahui url tu boleh guna atau tidak..kalau tidak bermakna dah ada orang guna url tu...
bila dah dapat nama url masukkan word verifocation tu kemudian klik continue




sekarang anda ada pada permulaan iaitu pada pemilihan template...dalam tutorial ni aku pilih template awesome inc..korang pilih la mana korang suka...kemudian klik continue...



 tadaaa....setel..korang dah ada blog... ok sekarang klik customise how your blog look...



 pada gambar di atas tu aku bahagikan 2 kolum..1 dan 2...kolum 1 tu ialah template designer...manakala kolum kedua tu rupa bentuk blog korang...bila korang ubah setting template tu..maka paparan pada kolum 2 tu pun berubah...



masih dlm template designer lagi...cuma aku screen capture dekat sikit..senang mau tunjuk..ni pada template..sini la tempat tujar template bagi blogger baru...mmg senang..x ada pengetahuan tentang kod html pun blh kendali..sebab aku pun dulu x tahu menahu pasal kod html...



ni pula untuk tukar background blog korang...korang boleh tukar gambar background di sini..




 ni pula ialah lebar blog korang...dalam tutorial ni aku pakai layout 1 side bar pada sebelah kanan...di sini aku nasihatkan pada entire blog tu jangan korang pandai2 korang maksimumkan... cuma ubah pada sidebar sahaja...bila korang maksimumkan entire blog..blog korang jadi lebar,,..pengguna internet bukan menggunakan layan skrin macam pawagan tu,..



ni pula layout..macam aku bagitau tadi.. sidebar aku cuma 1 dan berada pada sebelah kanan jadi body layout aku pada gambar diatas tu adalah pada body layout yang ada garisan kuning tu..dan footer aku adalah ada 2 kolum..footer ni bahagian bawah blog...

pada bahagian advance tu adalah untuk mengubah jenis tulisan,warna tulisan,warna2 pada blog...x susah..jadi korang cuba2 bereksperimentasi..



 bila dah selesai klik pada apply to blog....selesai....senangkan....sekian dan terima kasih









Auto Backlink








Tiada ulasan:

entri ja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...